גני אביב   אינפו-אתר     עיר לוד     ישראל   

aviv7.co.il - מדריך אזורי לדיירים בגני אביב

русский
 ישראל נדל"ן
ריכוש בגני אביב • תיווכים
דירות ושטחי חנויות למכירה
• דירות ללא תווך
השכרה, מכירה
 Israel עסקים
עסקים בגני אביב • :בתי קפה, חנויות, שרותים
כתובות, טלפונים,שעות עבודה, פנים מוכרות
  לוד ילדים שלנו
מעונות, גני ילדים ובתי ספר בגני אביב • מעונות וגני ילדים בגני אביב:
כתובות, טלפונים,שעות עבודה

• בתי ספר, שיעורי  עזר   פרטיים
  Lod רפואה
רפואה בגני אביב • קופות חולים בגני אביב
קבלת שירותים-רפואיים, מוקדים רפואיים לאחר שעות הפעילות

• רופאי שיניים, וטיפולים אחרים
• רפואה אלטרנטיבית
 ישראל הכל לבית
 הכול לבית • שיפוצים כלליים. אינסטלציה, עבודות אלומיניום
• הדברות. פוליש. חשמל
• רהיטים, מטבחים. הובלות
• מעבדת אלקטרוניקה לתיקונים, תיקוני מחשב,
• עבודות תפירה
 Israel תחבורה
לוח זמנים אוטובוסים • לוח זמנים אוטובוסים לתושבי גני אביב.
• אתר של אגד
• רכבת ישראל
• התעופה בישראל
• תחנות המוניות
  Lod שירות לרכב
שירות לרכב • בתי ספר לנהיגה בלוד
• קנסות תעבורה ושיטת הניקוד
• תיקונים לרכב. מוסכים בלוד ורמלה
  לוד פנאי
פנאי בגני אביב • ספורט. מרכזי ספורט , מאמנים.
• מסיעים, טיולים , סוכני נסיעות
• מועדונים,מתנ"סים, סטודיו
• תחביבים :גלריית תמונות
• חיות בית וטיפול בהם
  Lod תעסוקה
תעסוקה • כוח אדם בלוד ורמלה 
אתה תצליח
 ישראל מודעות
   לוח מודעות • עבודה
• דירות
• רכב.
• מורים פרטיים
• רפואה
• הכול לבית
  ישראל מידע על...
  שרות-עזר, פיקוח נפש •  אירועים קרובים
•  טלפונים וכתובות שימושיים :
שירותי עזר, שירותי חירום
  לוד פינת בעלי האתר
 איך להתקשר איתנו • חווה דעתך
• יוזם, אתה יכול ליזום
• איך להתקשר איתנו?
 
העיר, צִיבּוּר, אירועים
 22.07.06     דרוזי טוב
מאת לילי גלילי.

מנד  ספדי.כשליברמן הקים את " ישראל ביתנו "  הרגיש שמצא את ביתו הפוליטי.

דובר רוסית, לוחם במרץ נגד הציבור הערבי, נשוי לטניה ממולדובה. הפעיל הבולט ביותר של "ישראל ביתנו" מחוץ לכנסת הוא דרוזי מהגולן.

 מיחושב שעיקר האנרגיה של ישראל ביתנו מתנקזת לסיפורי ח''כ סופה לנדבר והעציץ, אינו מצוי, מן הסתם, בנעשה מאחורי הקלעים של המפלגה. האיש הפעלתן ביותר בה אפילו אינו חבר כנסת מטעמה. הוא תושב לוד, מה שמוגדר "פעיל מרכזי", שעושה את דרכו לצמרת הפוליטיקה המקומית בסדרה של מלחמות שהוא מנהל נגד הציבור הערבי.

עתירה לפסילת הרשימות הערביות בבחירות לכנסת? הוא חתום עליה. הערבים בלוד מציינים את "יום האדמה"? הוא מארגן הפגנת נגד עם דגלי ישראל. בנייה ערבית בלתי חוקית? הוא מנווט מאבק ציבורי מקומי שעשוי להגיע עתה לבג"ץ. עוד מאמר שעוסק בחוסר התוחלת של הניסיון להגיע לשלום עם האיסלאם, או שיוצא נגד עוד תוכנית לגירוש יהודים? הוא חתום עליו.

בסך הכל, תפריט פעולות לא מפתיע לפעיל במפלגתו של אביגדור ליברמן. ובכל זאת, מפתיע מאוד. הפעיל רב המעללים הוא מנדי ספדי, דרוזי מהגולן. וכמו להוסיף דרגה של מוזרות למצב, ספדי נשוי לטניה, עולה ממולדובה. השניים הורים לזוג תאומים בני ארבע וחצי - יעקב, על שם סבה של טניה, ורוסלן, על שם משפחה דרוזית גדולה ומכובדת מלבנון.

לא מספיק מורכב? הנה עוד תפנית בסיפור. טניה ברשקוב עלתה לישראל ב-1991 עם הוריה, אב לא יהודי ואם יהודייה. אלא שיהדותה של האם נשללה אחרי שנתיים בישראל. זה קרה אחרי ששני אחייניה פנו למשרד הפנים בתהייה: כיצד אמם, בניגוד לאחותה, לא נרשמה כיהודייה. בתגובה שלל משרד הפנים את יהדותה של אמה של טניה, ועל כן גם את זו של ילדיהם של טניה ומנדי. ללא ספק, "משפחה חדשה" נוסח ישראל של שנות האלפיים.

שש שנים הם מתגוררים באושר בשכונת גני אביב - שרובה המכריע דוברי רוסית, שפה שספדי שולט בה היטב - ושרוב חבריו מתגוררים בה. אין ספור הודעות הדואר שהוא מפיץ בכל הנושאים שבטיפולו, קרי, הערבים, באות מן הכתובת "מנדי נאש" (מנדי שלנו, ברוסית), ובמקרה הזה בהחלט תקפה השאלה מה פירושו ה"שלנו" במקרה זה.

יו"ר ליל"יי

קירות ביתו של ספדי מספרים את סיפור חייו. ציורים של ציירים רוסים תולים על הקיר, לצד ציורים נאים של אשתו, מורה לתולדות האמנות בבית הספר "שבח מופת". באחד מהם הוסיף אביה, גם הוא צייר, את פניהם של שני נכדיו בתוך "בבושקות" רוסיות; בצילום על קיר אחר נראים התאומים עטופים טליתות מחגיגה בגן שאליו הם הולכים. על קיר מרוחק יותר ציור פרי מכחולו של ספדי עצמו, ובו נראית יד שחורה חומסת, יד ערבית, נשלחת אל הכותל.

על הקיר מנגד תעודת הוקרה ממוסגרת ל"חסיד אומות העולם, מנדי ספדי, יו"ר ליל"י (לא יהודים למען יהודים), שכיו"ר מרכז ליל"י פועל ללא לאות לשמירה על ייעודו האמיתי של צה"ל ונאבק נגד השימוש הפוליטי בצה"ל למטרה הפסולה של גירוש יהודים". התעודה הוענקה לו בכנס קצינים וחיילי מילואים שנערך בבנייני האומה בירושלים חודשיים קודם להתנתקות. אין דבר שהיהודים אוהבים יותר מלא יהודים שאוהבים אותם.

את ילדותו במג'דל שאמס, שם מתגוררת משפחתו עד היום, מסכם ספדי במלים: "גדלתי בכפר שמהצד היפה הוא למרגלות החרמון, מהצד המכוער על הגבול הסורי". לגיל ההתבגרות שלו הוא מתייחס בקמצנות. עם זאת, אלה היו השנים שבהן הבין שכל מטרתם של הערבים היא להחריב את ישראל ואת העם היהודי. זו גם היתה התקופה שבה החליט לקשור את גורלו בגורל העם הזה. בן 18 עזב את הכפר, עבר לתל אביב, למד ועבד, וגם החל להתעניין בפוליטיקה.
br> את הזיקה העמוקה ביותר חש לליכוד, אם כי מעולם לא הצטרף למפלגה. רק כשהקים ליברמן את "ישראל ביתנו", הרגיש שמצא את ביתו הפוליטי. "אנחנו נמצאים כאן כדי להקים ולחזק את המדינה", הוא מסביר את בחירתו. "חקרתי בהיסטוריה איך אפשר לגשר בין היהודים לערבים, והגעתי למסקנה שבגלל רוח האיסלאם זה בלתי אפשרי. אז כדי להתקיים אנחנו חייבים להילחם על הקיום שלנו לא באשליות, אלא על בסיס מוצק כמו שמציע ליברמן. אני השלמתי את הגדרת הזהות שלי. אני ישראלי. למה שהערבי המגדיר עצמו 'פלשתינאי בישראל' לא ישלים את הזהות שלו בחיים בפלשתין?"

ההגדרה העצמית של ספדי, בן 37, היא אכן חד משמעית. את הטענה כי יש דרוזים הרואים עצמם כחלק מן העם הערבי, הוא דוחה בהסבר היסטורי מלומד. כך גם את הטענה כי יש יהודים הרואים בדרוזים ערבים. עובדה, אפילו כשאריאל שרון הצהיר עם הקמת קדימה על כוונתו למנות שר ערבי, הוא התכוון לשר דרוזי. "רוב היהודים יודעים לעשות את ההבחנה", הוא אומר.

הוא מגדיר את עצמו ישראלי, ציוני, ימני. את הפתגם "יותר קדוש מן האפיפיור", כמו גם את החלופה הפסיכולוגיסטית שלו, המציעה כהסבר שהקצין לימין דווקא כדי לסדר לעצמו זהות מבולבלת, הוא פוטר באמירה "אף פעם לא היה לי משבר זהות. אבל נכון שאני נמצא בימין הבולט ביותר דווקא משום שאני דרוזי, דווקא מכיוון שאני מכיר מקרוב את המנטליות הערבית".

גם העובדה שהוא חבר במפלגה בעלת נופך גזעני, שמשנתה מתחילה ב"אום אל-פחם תחילה" אבל עשויה להגיע גם למנדי ספדי, בהחלט לא מטרידה אותו. "התוכנית של מדינה יהודית שלא יהיו בה בכלל מיעוטים נשמעת לי מופרכת לגמרי", הוא מתריס. "ליברמן גם לא יעשה את זה. המדינה מוסרית בהרבה מכדי לעשות את זה".

מכתבים ואיומים

לוד העלובה, הענייה ורוחשת השנאה, היא זירה הולמת למשחק הפוליטי שמנהלים בה "ישראל ביתנו" בכלל ומנדי ספדי בפרט. זה משחק באש, שבעיר בעלת נפיצות גבוהה כמו לוד מתגלגל לעתים מזומנות לפתחו של ספדי. עד כה, בעיקר במלים ובאיומים על חייו במכתבים אנונימיים. המשטרה מודעת למצב. בתקופה מסוימת הגבירה את הסיורים סביב ביתו, היא מקיימת מעקב מודיעיני בעניינו ולדברי ספדי היא גם מעבירה "מסרים של אזהרות" לגורמים החשודים בהפצת האיומים עליו.

הערבים בעיר מכנים אותו, במקרה הטוב, "בוגד". "איך אני יכול לבגוד בקבוצה שאני לא משתייך אליה?" משיב ספדי לתוקפיו. כשמגדירים אותו "גזען", הוא משיב שבכלל לא; הוא פשוט קרא את הקוראן והבין אותו. לעתים מטיחים בו יריביו הפוליטיים כי בסוריה תלוי ועומד נגדו גזר דין מוות. "הערבים יודעים שאני צודק, ובגלל חוסר היכולת לסתור את הדברים שלי זורקים לעברי רימוני הלם מילוליים - בוגד, גזען, אפרטהייד - שלא מצליחים לבלבל אותי", הוא מספר. בכל מקרה, ספדי נזהר שלא להיכנס לשכונות הערביות בעיר. פוחד? " פשוט מעדיף שלא", הוא משיב. "אם אתחיל לפחד בעיר, בקרוב אפחד להסתובב בכל הארץ. המוות מעולם לא הפחיד אותי, במיוחד כשיש גלגול נשמות".

האמונה הבלתי מעורערת בגלגול נשמות היא אחד משרידי הדרוזיות שנותרו בנשמתו של ספדי. זה לא כבר פגש את סבתו בכפר דרוזי בצפון הארץ. כלומר, הוא פגש אשה בת 36, שבה התגלגלה נשמתה של הסבתא שאותה לא הכיר מעולם. היא ידעה לספר לו בפרטי פרטים על ילדותו של אביו, כלומר בנה. "הנשמה שלי נשארה דרוזית", אומר ספדי. "מעולם לא חשבתי להתגייר".

עכשיו אחוז ספדי תחושה גדולה של שליחות. מאז הקמתה רואה "ישראל ביתנו" בלוד יעד אסטרטגי טבעי. המתחים בעיר המעורבת, שאליה הובאו עשרות אלפי עולים מבחר המדינות לאזן את הדמוגרפיה, השנאה המחלחלת, הם קרקע פוליטית פורייה. בבחירות האחרונות לכנסת קיבלה המפלגה כמעט 20% מהקולות בעיר.

ברמה המקומית, לעומת זה, ההצלחה מוגבלת. הניסיון להריץ מועמד רוסי לראשות העיר נכשל, והמפלגה נאלצה להסתפק בשלושה מושבים במועצת העיר מתוך 19. ספדי הוא התקווה הגדולה שלה, בעיקר לנוכח הסיכוי שהבחירות בעיר יוקדמו. ספדי מאיץ את הפעילות. תחת הכותרת "אפליה ביישום שלטון החוק משיקולים זרים בערים רמלה-לוד", שיגרה קבוצה של תושבים בראשותו מכתב לשר המשפטים, חיים רמון, וליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

תמציתו של המכתב הארוך, שנשלח באמצעות משרד עורכי הדין כהן-בוסתנאי, היא הטענה שבעוד שכוחות הביטחון הופעלו כדי להרוס בתים שנבנו בבנייה לא חוקית בשטחים (מאחזים לא חוקיים), נמנעים השלטונות מנקיטת מדיניות דומה כלפי הבנייה הלא חוקית ברמלה ולוד. "לא נותר למורשי אלא לחוש עלבון צורב נוכח האפליה הקשה העולה מהתנהלותם של שרי הממשלה בכל הנוגע למיגור תופעת העבריינות...", נכתב שם, בין היתר.

ספדי אומר כי אם הפנייה לא תיענה, נבחנת אפשרות של עתירה לבג"ץ. הוא אינו מסתיר את כוונותיו הפוליטיות, המתואמות עם בכירי המפלגה, אך אומר שאין בכוונתו להתמודד על ראשות העיר "משיקולים אישיים".

דווקא בקטע הזה של השיחה מסתמן בקע במשנה הסדורה של ספדי, פער קטן בין תוכן דבריו להבעת פניו. זה קורה למשמע הטענה כי אולי גם הוא יודע בסתר לבו שברגע האמת, במדינה השוויונית הזאת שאין בה אפליה, לא יצביעו היהודים למועמד דרוזי המבקש לעמוד בראש עיר יהודית. "אני לא בטוח בכך", הוא אומר, וחיוך קטן, אולי עצוב, עולה על שפתיו.

אבל מיד הוא מתעשת ומספר כי החלום שלו הוא להביא לראשות עיריית לוד את האלוף (מיל') יום-טוב סמיה. הוא אומר שעדיין לא שוחח עמו על כך, אבל הצירוף שמייצג האלוף - "אלמנט פיקודי וכוח הרתעה" - נראה לו בדיוק המרשם הדרוש.

כוח הרתעה כלפי האזרחים שלך?

"כשההוצאה לפעול תפסיק לשלוח לי תשובות שאנשיה לא נכנסים לאזורים עוינים כשהם צריכים לגבות חובות בשכונות הערביות, לא אזדקק להרתעה", מתריס ספדי. "כל עוד הרשויות רואות בשכונות האלה אזור עוין, גם אני רואה בהן אזור עוין". בסוף השיחה, למרות הביטחון המוחלט שהוא מקרין ולמרות ריח הגזענות שעולה מעמדותיו, נותרת בעיקר איזו תחושה של עצבות על מצב ואזור שמבלבלים את כולם.


http://www.haaretz.co.il
 
 מה קורה אצלנו
דף הבית
פורום
עיר לוד
  גני אביב
לוח זמנים - אוטובוסים
מפת השכונה
שמות הרחובות
סיקור כללי
סיכסוכים
בנייה
משטרה
 שרותי קהילה
נדל"ן בגני אביב
עורכי דין
תעסוקה
דואר
טיפולי יופי
שרותי רכב
בי''ס לנהיגה
בעלי מקצוע
חנויות
 פנאי ובידור
תיירות ונופש
חוגים ומועדונים
ספּוֹרט
בעלי חים בביתם
תמונות
 ילדים וחינוךוך
גני ילדיםם
בתי ספר
עזרה בלימודים
  בריאות ורפואה
קופות חולים
רפואת שיניים
טיפולים
רפואה משלימה
לוח זמנים
אוטובוס
 רכבת  ישראל
  נמל תעופה
ע"ש בן גוריון
  יצירת קשר
צרו קשר עמנו

דף הבית • לוח מודעות • גני אביב • נדל''ן • רפואה • ספורט • פורום